Plan Zajęć na uczelni, w szkole weekendowej, wieczorowej.
Bezpłatna Przeglądarka Planu.

Strona główna ...

Poznaj najdoskonalsze, najbardziej zaawansowane technicznie i zdecydowanie najtańsze oprogramowanie do generowania i publikowania rozkładów zajęć! Pracujące na wielkich wydziałach najważniejszych uczelni i w niedużych szkołach weekendowych.

Teraz Plan Zajęć ma jeszcze większe możliwości i jest jeszcze tańszy. Plan Zajęć obsługuje wiele monitorów, posiada unikalne możliwości generowania rozkładów, eksportuje plany do Worda, Excela, XMLa, Internetu i bezpłatnego programu Google Kalendarz.

Nowość - Plan Zajęć LastMinute - do pobrania przez Internet.

O programie
Co nowego?
Krok 1: wpisywanie danych
Krok 2: układanie planu
Krok 3: korekty, retusze
Krok 4: wydruki, Excel, Word, HTML, XML, Google Kalendarz
Uczelnia stacjonarna
Uczelnia organizująca zjazdy
Synchronizacja planów
Często zadawane pytania
 
O programie


 
 


 
 

Dlaczego nasze oprogramowanie?
  • Tworzenie planów powtarzalnych (tygodniowych) albo długich (semestralnych, rocznych) za pomocą jednego, tego samego narzędzia.
  • Niska cena, dostosowana do rozmiaru szkoły.
  • Praca jednocześnie na wielu monitorach (tanie, dwumonitorowe karty graficzne są w naszej ofercie).
  • Prosta, przemyślana w najdrobniejszych szczegółach konstrukcja i załączona dokumentacja umożliwiają pracę bez jakichkolwiek szkoleń. Tego programu nie trzeba wdrażać! Rozpakuj przesyłkę i pracuj!
  • Najbardziej zaawansowany procesor planu, obsługujący wszystkie elementy sztuki układania rozkładów.
  • Doskonała grafika planów zbiorczych i indywidualnych.
  • Okienka pomocnicze: "Gdzie mogę to wpisać", "Co mogę tutaj wpisać".
  • Tylko u nas doskonałe eksporty rozkładów do Worda i Excela.
  • Tylko u nas eksport planu do formatu XML i HTML.
  • Publikowanie planów w formacie Google Kalendarz!
  • Znakomite, skalowalne, wieloarkuszowe, barwne wydruki bezpośrednio z programu.
  • Sprawdzony w uczelniach wielkich i małych - tutaj Twój komputer się nie zawiesi!
  • Od 15 lat bezustannie rozwijamy program - np. niedawno wyeksponowaliśmy ostatnie zajęcia (egzamin? zaliczenie?) i opracowaliśmy unikalny mechanizm integracji planów między wydziałami czy placówkami.
  • W komplecie bezpłatna przeglądarka planów dla każdego.

Oto krótka charakterystyka:

  • Konstruuje plany zbiorcze i indywidualne dla grup studenckich, nauczycieli i pomieszczeń dydaktycznych
  • Synchronizuje plany w ramach większej jednostki organizacyjnej (np. wydziału)
  • Przyjmuje jako założenie informację o niedostępności nauczyciela, grupy, sali
  • Wskazane przedmioty realizuje w podgrupach (np. laboratoria czy pracownie o niewielkiej liczbie stanowisk)
  • Łączy grupy w zespoły (np. na ogólnych wykładach dla szerokiej społeczności)
  • Oferuje ciekawe narzędzia, np. "Gdzie mogę to wpisać?", "Zasugeruj najlepsze warianty", "Zaproponuj wpis", ...
  • Umożliwia przenoszenie danych do i z innych aplikacji, w tym do Excela i Worda
  • Publikuje gotowe plany w Internecie
  • Udostępnia dane w formacie XML, umożliwiając dowolną, dalszą ich obróbkę
  • Załączona przeglądarka może być dowolnie kopiowana, umożliwiając sprawną dystrybucję plików z rozkładami zajęć

Praca nad rozkładem (fotografia obok) zajęć zazwyczaj przebiega w 4 etapach:

  • wpisywanie danych
  • wypełnianie interaktywne lub automatyczne
  • końcowe poprawki (retusz) przed wydrukiem gotowego arkusza
  • drukowanie, publikowanie w Internecie, rozdanie zainteresowanym przeglądarek
Co nowego?

Wersja 2017:
  • Retusz oczek wykonywany także z formularzy planów indywidualnych (tzw. mikroplanów).
  • Barwienie retuszowanych oczek planu na dowolny kolor.
Wersja 2016:
  • Zwiększono liczbę przedmiotów do 800.
  • Korekta kilku drobnych elementów algorytmu i interfejsu.
  • Poprawna praca w systemie operacyjnym Windows 10.
Wersja 2013:
  • Zwiększono liczbę nauczycieli do 600.
  • Korekta kilku drobnych elementów algorytmu i interfejsu.
Wersja 2012:
  • Widoczna liczba zakazów (momentów niedostępności) nauczyciela, ucznia, izby.
  • Lepsza czytelność planów przez wprowadzenie nazw własnych wieloklasowych zespołów.
  • Zapis danych we wszystkich formuparzach eksportów (HTML, Google Kalendarz, XML).
  • Korekta kilku drobnych elementów algorytmu i interfejsu.
  • Poprawna praca w systemach operacyjnych Windows XP, Vista, 7.
Wersja 2011:
  • Wyszukiwanie przedmiotu, sali, oddziału, nauczyciela w tabelach definiujących zasoby.
  • Notowanie wersji każdego wpisu - do wykorzystania w eksportach XML przy uwidacznianiu zmian w planie.
Wersja 2010:
  • Tworzenie i udostępnianie przez Internet planów w formacie Google Kalendarz.
  • W wersji MEGA zwiększono limit godzin przedmiotu w semestrze do 400.
Wersja 2009:
  • Przygotowano wersję mobilną programu, umożliwiającą pracę np. bezpośrednio z PenDrive'a, bez instalacji w Windows.
  • Zwiększono limit godzin przedmiotu w semestrze do 200.
  • Jeszcze tańsze wersje MINI, MIDI, MAXI, MEGA, dopasowane do możliwości każdej placówki.
Wersja 2008:
  • Zwiększono limit przedmiotów dla bardzo dużych uczelni do 600.
  • Zwiększono limit godzin przedmiotu w semestrze do 150.
  • "Cichy" zapis bezpieczeństwa na wypadek awarii, zagubienia danych, ...
Wersja 2007:
  • Eksport danych do formatu XML - możliwość dalszej obróbki w innych aplikacjach.
  • Opracowanie wersji MEGA dla bardzo dużych szkół do 400 nauczycieli.
  • Blokowanie treści w wyświetlanych mikroplanach oddziału, nauczyciela, sali.
  • Ulepszona diagnostyka błędów krytycznych i niezręczności.
  • Udoskonalony system odzyskiwania utraconych danych poprzez wprowadzenie "cichego" autozapisu.
  • Automatyczne umieszczanie dat aktualizacji w plikach internetowych.
Wersja 2006:
  • Opracowanie zagadnień związanych z zamianami sal "w locie".
  • Nowy system publikacji planów w Internecie.
  • Doskonałe eksporty planów zbiorczych i indywidualnych do Excela.
  • Hurtowy wydruk planów indywidualnych za pomocą Excela.
  • Ulepszona diagnostyka błędów krytycznych i niezręczności.
  • Nowe, syntetyczne zestawienia przydziałów z punktu widzenia studentów i nauczycieli.
  • Określenie dnia rozpoczynania i/lub kończenia zajęć.
  • Liczba grup w zespołach zwiększona do 30.
  • Liczba dni planowania zwiekszona do 330.
  • Ulepszone współgranie okienek w procedurze kończenia planu "Dogrywka".
  • Nowe okienka pomocnicze "Mikroprzydziały", ilustrujące "schodzenie" obciążeń.
  • Zsynchronizowanie okienek pomocniczych z Listą Wariantów Dozwolonych i Zabronionych.
  • Nowy system cofania i przywracania zmian.
Wersja 2005:
  • Wersja dwumonitorowa do najtrudniejszych planów.
  • Całkowicie przebudowany eksport planów do Excela.
  • Eksport do Worda oszczędnych wydruków indywidualnych na paskach papieru.
  • Możliwość manipulowania układem wpisów dzielonych w oczku.
  • Eksponowanie ostatnich zajęć (Egzamin? Zaliczenie?).
  • Nakładanie ograniczeń w dostępie do zasobów placówki, przeczytanych z innego planu.
  • W wersji pokazowej specjalne okienka pomocy poprowadzą Państwa za rękę.
  • Parametr Horyzont Czasowy określa widoczną rozpiętość wszystkich tabel.
  • Rezygnacja z zabezpieczenia programu za pomocą klucza.
  • Nowy format oczka planu, przydatny zwłaszcza na uczelniach.
  • Nowe mikrookienko, dookreślające sytuację w bieżącym oczku planu.
  • Zwiększenie liczby wieloklasowych zespołów na przedmiotach do 30.
  • Uproszczenie systemu opcji programu.
  • Zmieniony podgląd wydruków.
  • Nowy, ładny interfejs.
Wersja 2004:
  • Ustalanie ekranowych priorytetów okien pomocniczych na formularzu planu.
  • Niezależne retuszowanie planów uczniowskiego, nauczycielskiego i dla sal oraz uwidocznienie retuszy w mikroplanach.
  • Implementacja marginesów na wydrukach formularzy.
  • Optymalizacja wielkości okien pomocniczych (ukrywanie paska z przyciskami).
  • Decydowanie, które okna pomocnicze powinny być zawsze widoczne na formularzu planu.
  • Usprawnienie działania list wyboru wariantów przez dodanie przycisku "Anuluj".
Wersja 2003:
  • synchronizacja planów w ramach większych jednostek (wydziałów),
  • dodano predefiniowane operacje wpisywania automatycznego: ułóż plan w zaznaczonym obszarze, ułóż na wskazaną godzinę, zasugeruj najlepsze wpisy w zaznaczonym obszarze, zaprogramuj automat wpisujący,
  • dodano operacje automatycznego odwracania zmian (Alt BackSpace - cofnij, Shift Alt BackSpace - przywróć),
  • powiększanie i pomniejszanie plansz,
  • wersja pokazowa umożliwia prawdziwą pracę nad własnym rozkładem,
  • zmodyfikowano algorytm publikowania planów w internecie - zamiast jednej wielkiej tabeli strona WWW zawiera menu i tabelki indywidualne,
  • zwiększono liczbę kolorów, różnicujących sytuacje na planszy,
  • unowocześniono wygląd programu.
Krok 1: wpisywanie danych

Wprowadzanie danych polega na wypełnieniu ośmiu tabel (fotografia obok) i jest bardzo szybkie, bo:

  • można zaznaczyć wiele komórek, a potem za jednym zamachem wpisać tekst we wszystkie,
  • można frazy kopiować przez tzw. schowek,
  • można wykorzystywać specjalne operacje przenoszenia właściwości (np. między różnymi nauczycielami), zaimplementowane na różnych formularzach

Wersja pokazowa, którą prosimy pobrać stąd, umożliwia pełne opracowanie zestawu danych początkowych. Po co - w ramach testowania przydatności programów w Państwa warunkach - tracić czas na niepotrzebne klikanie myszką? Od razu pracuj nad swoją placówką!

Krok 2: układanie rozkładu zajęć


 
 
 
 
 
 

Po wpisaniu danych o szkole (wypełnieniu ośmiu tabel ujętych w pozycji menu Dane, co umożliwia wersja pokazowa), możemy rozpocząć zasadniczą pracę nad rozkładem lekcji.

Uwaga:

Wersja pokazowa zawiera także wszystkie mechanizmy układania rozkładu zajęć, ale uzyskiwanych planów nie zapisuje na dysku.

Program oferuje wiele technik układania planu:

  • tryb interaktywny, przypominający klasyczną pracę "na kołkach", ale ze wsparciem inteligencji komputera. Komputer podpowie w każdym oczku, co wolno, czego nie wolno i wyjaśni dlaczego (fotografia obok)
  • automatyczne wypełnianie zaznaczonego obszaru planszy
  • automatyczną budowa planu na określony moment
  • budowę planu dla określonych nauczycieli, sal, grup lub na wybrane momenty
  • przygotowanie specyficznego programu dla automatu generującego rozkład

Tryb interaktywny jest wspierany bardzo użytecznymi narzędziami:

  • okienka pomocnicze informują, co robi wybrany nauczyciel, grupa, sala
  • natychmiast dostępne są plany w wersji dla nauczycieli, grup i pomieszczeń
  • specjalne okienko informuje o akurat dostępnych zasobach placówki
  • inne okienko pokaże aktualnie najlepsze warianty
  • okienko Dogrywki pokaże te oczka, gdzie wepchną Państwo brakujący przedmiot

Tradycjonaliści z uznaniem przywitają operacje pomniejszania i kolorowania planszy(fotografia obok), dające złudzenie pracy na kołkach, ale ze wsparciem algorytmów kontrolujących i wyszukujących najlepsze warianty.

Eksperymentatorzy zaprogramują sekwencję wpisów automatycznych.

Pamiętajmy, że:

  • Tryb interaktywny jest bardzo prosty i bardzo silny w działaniu. Daje szybkie oraz pewne efekty w postaci sprawnie wypełnianego formularza planu lekcji.
  • Zapis i odczyt danych to bodajże najważniejsze czynności. Miejmy pewność, że nasze dane zapisują się poprawnie!
  • Pod klawiszem F1 znajdują się okienka z różnymi podpowiedziami.
Krok 3: korekty i retusze

Niekiedy nie opłaca się przebudowywać planu z powodu jakiejś późniejszej, drobnej zmiany (zmienił się nauczyciel? sala?). Zmiany takie najwygodniej zrealizować jako tzw. retusze - nalepki korygujące napisy widoczne w rozkładzie.

Krok 4: wydruki, przeglądarka, Internet, Excel, Word, XML, Google Kalendarz

Gotowe plany lekcji, mikroplany dla poszczególnych nauczycieli, sal czy grup studenckich możemy wydrukować na dowolnej drukarce, także z wykorzystaniem koloru.

Pewnie wielu zainteresowanych zechce otrzymać dane w formie elektronicznej. Taka forma ma wiele zalet - możliwość dowolnego konfigurowania podglądanych formularzy, wyszukiwanie określonej informacji, itp.

Przeglądarka Planów Lekcji jest programem bezpłatnym. Mają ją Państwo na swoim krążku CD. Proszę także kliknąć tutaj, by sprowadzić ją z Internetu.

W programie jest specjalna procedura eksportu planu do Excela. Proszę kliknąć tutaj, by pobrać trzy przykładowe plany w formacie Excela (po otwarciu proszę zwrócić uwagę na trzy zakładki na dole arkusza excelowego).

Program ma też możliwość przygotowywania tabel w wersji html, czyli przeznaczonych do publikowania w Internecie. Publikować w Internecie możemy zarówno formularze indywidualne, jak i zbiorcze. Na fotografii obok widać plan zbiorczy w wersji dla nauczycieli.

Eksport planu w uniwersalnym formacie XML umożliwia dalszą obróbkę danych, zmierzającą np. do opracowania innych dokumentów czy budowy własnych baz danych. Metody te są dostępne raczej dla specjalistów. Niespecjalistom polecamy eksporty do bardziej znanych formatów: Worda, Excela, HTML-u.

Program dostarcza pliku XML, opisującego każde oczko planu. Struktura danych w pliku jest maksymalnie "płaska" i sprowadza się do sekwencji opisu oczek. Opis oczka określają Państwo za pomocą formularza widocznego na fotografii obok.

Wygenerowany plik XML ma strukturę widoczną obok w okienku przeglądarki internetowej. Plik ten powinien być analizowany za pomocą narzędzi, zwanych parserami XML.

Program posiada nieskomplikowany mechanizm generowania tabel w formacie plików ics, możliwych do przeczytania i graficznego zobrazowania w bezpłatnej aplikacji Google Kalendarz. Dzięki temu można efektownie i elegancko udostępnić plany słuchaczom i nauczycielom.
Procedura działa w dwóch etapach: najpierw jest tworzony plik - przewodnik html, który zawiera łącza (w formie menu do klikania myszką) do właściwych plików kalendarzy. Potem jest tworzona rodzina plków - kalendarzy. Dzięki przewodnikowi kalendarze z łatwością umieścimy w Internecie i umożliwimy zainteresowanym pobranie interesujących ich plików nawet w bardzo dużych szkołach.

Rozkład zajęć na uczelni stacjonarnej

Program w pełni obsługuje uczelnie tego typu, dostarczając całego kompletu planów powtarzalnych w rytmie tygodniowym (lub innym).

Dysponuje wszystkimi mechanizmami dzielenia na podgrupy oraz łączenia grup w zespoły. Sprawdza się w warunkach permanentnego braku pomieszczeń i konieczności zmianowej pracy placówki.

Plan zajęć na uczelni typu zjazdowego

Szkoły pracujące w systemie zjazdów (np. placówki weekendowe) otrzymają plany niepowtarzalne o rozpiętości do 300 dni.

Po wprowadzeniu danych np. na cały semestr (dotyczy to głównie wymiarów godzinowych realizowanych przedmiotów), program będzie po kolei dostarczał rozkładów na kolejne zjazdy. Będzie to rozkład odmiennego typu, niż plan tygodniowy.

Plan będzie miał charakter kalendarzowy, przygotowywany na poszczególne zjazdy.

Synchronizacja rozkładów zajęć.

Placówki operujące wieloma rozkładami, oprócz wszystkich standardowych mechanizmów sztuki układania planów, znajdą tutaj procedurę synchronizacji planów. Synchronizacja polega na przekształcaniu wcześniej ułożonego planu dla jednej jednostki na założenia wstępne do planu dla drugiej szkoły - głównie chodzi tutaj o momenty niedostępności sal i nauczycieli.

Synchronizacja planów umożliwia współdzielenie zasobów uczelni - np. unikanie kolizji w sensie przypadkowego desygnowania nauczyciela do pracy jednocześnie w dwóch różnych miejscach.

Pytania


 
 
 
 


 
 
 
 

- Czy program umożliwia realizację przedmiotu jednocześnie w wielu grupach studenckich? Powiedzmy, że jest to ogólny wykład, na który wspólnie uczęszcza wiele różnych grup studenckich.

Oczywiście. W tabeli Przedmioty określamy tzw. zespół, czyli decydujemy, że na nasz wykład ogólny wspólnie przyjdzie wiele grup studenckich..

 

- Sytuacja odwrotna - grupa jest zbyt liczna, by w całości uczestniczyć w zajęciach ze specjalistycznej pracowni. Czy grupę można podzielić na podgrupy?

Tak. Najlepiej przy tym wprowadzić do gry nieco fikcyjne nazwy przedmiotów w rodzaju Pracownia A, Pracownia B, Pracownia C - w liczbie równej liczbie podgrup. Szczegóły tego nieskomplikowanego zabiegu wyjaśnia nasza dokumentacja.

 

- Skoro mamy podgrupy ćwiczeniowe czy laboratoryjne, gdy jedna grupa pracuje co robią pozostałe?

Część grupy studenckiej może mieć ćwiczenia z matematyki, część laboratorium z informatyki, itd, itd. Jakaś część grupy może iść do domu.

Program udostępnia prosty i efektywny mechanizm współdzielenia przedmiotów.

Ściślej - program umożliwia wpisanie w jedno oczko rozkładu wielu różnych zajęć, co oznacza, że grupa studencka pracuje w rozproszeniu na mniejsze jednostki.

 

- Jedna sala należy do wielu przedmiotów, nauczycieli, grup. Tymczasem w tabeli Sale mam tylko trzy możliwe przynależności ...

Odp. Lepiej nie wpisywać, do kogo należy taka uniwersalna sala. W tabeli Sale określajmy tylko ewidentne przynależności, w rodzaju Sala Gimnastyczna do przedmiotu WF.

Lepszą metodą przypisywania sali jest wyszczególnienie jej w Przydziale Czynności.

Pamiętajmy też, że w ogóle można nie określać przynależności sal - na formularzu głównym podczas wpisywania wariantu będzie okazja do wybrania sali.

 

- Jak najlepiej układać plan automatycznie?

Odp. Małymi porcjami. Zaznaczyć myszką niewielki obszar planu, kliknąć w duży plus (wypełnij obszar) i ewentualnie natychmiast skorygować niektóre warianty. Następna porcja planu powinna być generowana dopiero po dokładnym zweryfikowaniu bieżącej.

Najsilniejszą metodą automatycznego generowania planu jest zaznaczanie i wypełnianie obszarów poziomych, bo wtedy warianty nie są ograniczane możliwymi okienkami studentów albo nauczycieli.

Na formularzu planu głównego, pod prawym klawiszem myszki jest m.in. dostępna operacja Ułóż wiersz planu.